Räddningsbil 918 är i första hand avsedd för släcknings- och räddningsarbeten vid flyghaverier, den användes på F 21 åren 1965-1993


Chassit är en fyrhjulsdriven VOLVO L48545-C, som försetts med ett pulveraggregat med tryckluft från fyra luftflaskor som drivgas.

Pulvret sprutas ut antingen genom en rörlig kanon som sitter på pulverbehållaren eller genom slangar och två strålrör.

Pulvret, som är behandlat mot fukt, är ett kemiskt släckningsmedel av typ natriumvätekarbonat (NaHCO3). Kornstorleken är ca 0,005-0,025 mm. Pulvrets släckande verkan grundar sig huvudsakligen på dess förmåga att ingripa i och upphäva den kemiska kedjereaktion som pågår i brandzonen. Vid pulvrets sönderdelning i flamman utvecklas bl a koldioxid och vattenånga vilka inverkar kvävande (kylande). Pulvret är inte giftigt, men kan vid inandning starkt påverka andningsförmågan. Oförsiktig pulvergivning med kanon kan orsaka skador genom pulvrets stora anslagskraft. Fordonet är utrustat med räddningsutrustning enligt särskild tillbehörslista.

Bilen bemannades normalt med en besättning på 3 personer, släckmedelsbyttan rymde  1500 kg pulver, pulverkanonen på bilen hade en kapacitet på 30 kg/sek, vilket gav en väldigt effektiv nedsläckning av flamman. Bilen var även utrustad med två pulverpistoler en med kapacitet 7 kg/sek samt en med kapacitet 3 kg/sek


 

2022 Äntligen är vår 918 tillbaka efter omlackering, så nu återstår att hitta alla delar och montera ihop den igen.

DATA

Förrådsbeteckning: M5170-91 8014 (med tillbehör) M5170-918010 (utan tillbehör)

Fabrikat och beteckning:

AB Svenska Tempus, Stockholm Typ TP1 500

Måttuppgifter

Längd 6700 mm

Bredd 2450 mm

Höjd 3100 mm

Frigångshöjd 260 mm

Viktuppgifter

Tjänstevikt 8590 kg

Totalvikt 8790 kg

Max axelbelastning 4780 kg


Motor

Fabrikat: AB Volvo, typ TD-67C

Utförande: Sexcylindrig, vätskekyld dieselmotor med turbokompressor

Effekt: kontinuerligt 110 kw (150 hk) SMMT vid 2400 r/min

Effekt: Momentant 132 kW (180 hk) SAE

Kylsystem: volym 120 dm3 (120 l)

Oljevolym inkl renare: ca 14 dm3 (141)

Oljetryckt varm motor: 300-400 kPa (3-4 kp/cm2 )

Bensin och olja Enligt TOMT


Elsystem

Spänning 24 V

Batterier 2 st 12 V, 114 Ah

Minuspolen ansluten till chassit

Batterilåda

Fabrikat: AB UWE, typ 11-1'l-70

Utförande: lsolerad och uppvärmbar


Kupevärmare

Fabrikat AB UWE, typ 106

Utförande lsolerad och uppvärmbar

Effekt 1kw

Spänning 220V

Batterilåda 220V

Fabrikat Calix

Utförande 0,8 kw


Bromssystem

Utförande: Vakuumhydrauliskt samt avgasbroms


Hiul

Antal 4 * reservhjul

Utförande: Däck med slang

Däckdimension: 1 1.00-20" 12lagers

Däckmönster: Terrängdäck

Lufttryck fram: 420 kPa (4,2 kplcmz

Lufttryck bak: 530 kPa (5,3 kp/cm2)


Vinsch Dragkraft: 68,6 kN (7000 kp)