En vädjan till alla fd befäl, värnpliktiga och anställda brandmän som tjänstgör eller har tjänstgjort på F 21 flygplatsräddningstjänsten. för att skapa en så omfattande hemsida som möjligt så vill vi att ni kontaktar Christer Lindgren och skickar in scannade eller på annat sätt digitala bilder tillsammans med lite text som beskriver när var och hur. Bilder och inlägg kommer sedan att inarbetas i vår hemsida.
mailadress: flygmuseet.f21.fordon@gmail.com
Jag var en relativt flitig besökare på dåvarande pansarmuseet i Axvall, men har aldrig sett denna bil där. Troligen har den i så fall stått i något av de garage som inte visades.
Det var just en söndag strax efter 22 och jag hade beredskap när (minns inte namn) vaktsoldat kommer upp på luckan och gapar och skriker om varför jag INTE svarar på anrop i radion.
"Det är för fan krig, hangaren brinner och du måste plocka ut hunden så brandmännen kan gå in".
Slängde mig i hundbilen (Folkabuss) och tog mig ner till hangaren. Där stod fullt vakthavande befäl och skällde ut mig så jag fick mittbena för att jag inte svarat i radion.
Efter senare granskning visade det sig att batterierna i fältapparaterna inte höll laddningen och "dog" efter några timmar.
//Christer, Hundförare
F21, DDD 881
/Magnus
I have reach your site by accident searching some more information about old Firecar from Volvo that I would like to buy. It is a car from late 40's.
I would like to ask you for help.
Can you answer on my email that I could sent you some pictures and then you could help me with decision if should I buy it to renoavte or not.
I think that this is same car like this one on the second picture from Norrköping 2012 gallery.
Best Regards
Piotr from Poland
Volvo Fan :)
Skulle ni kunna vara en intresserad av en Volvo Brage brandbil ? Byggd på Nygatan i Piteå gått på SSAB
Mvh Olov skoglund
En annorlunda fråga:
Mitt namn är Tadeo Davidsson och jag har gjort en dokumentär om räddningstjänsten Sala-Heby. Den berättar om dess förflutna, nutid och 60-årsjubileum. Branden 2014 är med. Hela filmen är omkring 33 min.
Den är inte officiell än, men kommer högst troligen att bli det snart (brandchefen Tommy Jansson och jag diskuterar om när det blir funderar). Det var mitt examensarbete när jag gick på Tärna Folkhögskola.
Skulle det ligga i ert intresse att sprida den (när den blir officiell :) )?
Ingen kommer tjäna pengar på den.
Den kommer läggas ut på Youtube. Tänker att ni, om ni går med på det, kanske kan länka den eller skriva något kort om den och var den går att hitta :)
De saker som på sitt sätt har med filmen att göra, som är officiella, är dessa:
Teaser:
https://m.youtube.com/watch?t=24s&v=28OAc0SsRQ4
Presentation:
https://m.youtube.com/watch?v=AKXDr0qhJ9U
Informativ kortfilm om deras storövning och kortes:
https://m.youtube.com/watch?v=I2bGHG_JrKk
Himla kul sida att trilla in på!! Jag låg i omgång 844, det var vi som släckte SK50:n.
Är dock rätt säker på att haveriet skedde tidigare under eftermiddagen då vi hade flyguppehåll vid den aktuella tidpunkten.
Björklund var räddningsledaren som fick komma efter i reservambulansen då Dodgen som vanligt vägrade starta... Själv körde jag FCT:n.
Har nog en del bilder från tiden samt givetvis mitt tygmärke, det har engelsk text med "Fire & Rescue Team" och "Swedish air force" :-)
Jag gick utbildningen till 1:e brandman tillsammans med Magnus Nyman, Visträsk. Kul att se alla befäl på bild igen.
Minns att Kapten Jonasson utlovade en veckas permission till den som klarade terängbanan snabbare än honom med bandvagnen, han höll då en arm bakom ryggen när han körde. Ingen lyckades bli ledig, varken i vår grupp eller tidigare vad vi senare fick höra.... Ska försöka scanna in lite fotos och skicka.
Bra jobbat med sida och fordon!!!
kul att det finns bilder på FCT ns haveri
874 snabba men dyra!
Det var ett haveri larm på en dc 9 till stockholm som orsakade detta.
Ps. Lundmark Tjoben och jag pumpar ur bilen.
Mvh Andreas Samuelsson
Vpl Brandman på F 10 omg 972
Hörde till omgång 774 och Jonasson var chef och Sandin brandmästare. Jag höll på att köra på en drake med pulverbilen och det var ett väldigt liv. Piloten skulle lyfta och körde på taxibanan och jag kom från räddningsstationen och körde över helikopterplattan. Det var så höga snövallar så jag såg inte flygplanet och jag körde alldeles för fort. Tur att vi inte kolliderade för då hade vi nog gått åt både piloten och jag.
Mvh
Peter