Räddningsbil 918 är i första hand avsedd för släcknings- och räddningsarbeten vid flyghaverier, den användes på F 21 åren 1965-1993
Chassit är en fyrhjulsdriven VOLVO L48545-C, som försetts med ett pulveraggregat med tryckluft från fyra luftflaskor som drivgas.
Pulvret sprutas ut antingen genom en rörlig kanon som sitter på pulverbehållaren eller genom slangar och två strålrör.
Pulvret, som är behandlat mot fukt, är ett kemiskt släckningsmedel av typ natriumvätekarbonat (NaHCO3). Kornstorleken är ca 0,005-0,025 mm. Pulvrets släckande verkan grundar sig huvudsakligen på dess förmåga att ingripa i och upphäva den kemiska kedjereaktion som pågår i brandzonen. Vid pulvrets sönderdelning i flamman utvecklas bl a koldioxid och vattenånga vilka inverkar kvävande (kylande). Pulvret är inte giftigt, men kan vid inandning starkt påverka andningsförmågan. Oförsiktig pulvergivning med kanon kan orsaka skador genom pulvrets stora anslagskraft. Fordonet är utrustat med räddningsutrustning enligt särskild tillbehörslista.
Bilen bemannades normalt med en besättning på 3 personer, släckmedelsbyttan rymde 1500 kg pulver, pulverkanonen på bilen hade en kapacitet på 30 kg/sek, vilket gav en väldigt effektiv nedsläckning av flamman. Bilen var även utrustad med två pulverpistoler en med kapacitet 7 kg/sek samt en med kapacitet 3 kg/sek
2022 Äntligen är vår 918 tillbaka efter omlackering, så nu återstår att hitta alla delar och montera ihop den igen.
DATA
Förrådsbeteckning: M5170-91 8014 (med tillbehör) M5170-918010 (utan tillbehör)
Fabrikat och beteckning:
AB Svenska Tempus, Stockholm Typ TP1 500
Måttuppgifter
Längd 6700 mm
Bredd 2450 mm
Höjd 3100 mm
Frigångshöjd 260 mm
Viktuppgifter
Tjänstevikt 8590 kg
Totalvikt 8790 kg
Max axelbelastning 4780 kg
Motor
Fabrikat: AB Volvo, typ TD-67C
Utförande: Sexcylindrig, vätskekyld dieselmotor med turbokompressor
Effekt: kontinuerligt 110 kw (150 hk) SMMT vid 2400 r/min
Effekt: Momentant 132 kW (180 hk) SAE
Kylsystem: volym 120 dm3 (120 l)
Oljevolym inkl renare: ca 14 dm3 (141)
Oljetryckt varm motor: 300-400 kPa (3-4 kp/cm2 )
Bensin och olja Enligt TOMT
Elsystem
Spänning 24 V
Batterier 2 st 12 V, 114 Ah
Minuspolen ansluten till chassit
Batterilåda
Fabrikat: AB UWE, typ 11-1'l-70
Utförande: lsolerad och uppvärmbar
Kupevärmare
Fabrikat AB UWE, typ 106
Utförande lsolerad och uppvärmbar
Effekt 1kw
Spänning 220V
Batterilåda 220V
Fabrikat Calix
Utförande 0,8 kw
Bromssystem
Utförande: Vakuumhydrauliskt samt avgasbroms
Hiul
Antal 4 * reservhjul
Utförande: Däck med slang
Däckdimension: 1 1.00-20" 12lagers
Däckmönster: Terrängdäck
Lufttryck fram: 420 kPa (4,2 kplcmz
Lufttryck bak: 530 kPa (5,3 kp/cm2)
Vinsch Dragkraft: 68,6 kN (7000 kp)